Chiar dacă poartă numele ”designerul lunii..” scriu acest articol mai rar, mult mai rar decât mi-aș dori. Zilnic am o mulțime de oameni talentați cu care intru în contact. Artiști înnăscuți, pentru care face parte din scopul lor în viață ca lumea să fie un loc mai bun, mai frumos sau mai sustenabil decât l-au găsit. Am un nas fin să identific într-o mare de opțiuni piesele de calitate. Am descoperit AWE ca o piatră rară ascunsă chiar sub nasul trecătorilor, în centrul Bucureștiului, la 2 min de KM zero. Pe cât de central pe atât de atemporal este designul propus de AWE.
Poate veți spune că sunt alte branduri mai de succes, mai cunoscute, cum aleg eu aceste segmente de nișă? Pentru că oamenii vizionari merită să fie susținuți. Pentru că știu și eu pe propria experiență cum cuvintele potrivite la momentul potrivit pot avea un impact extraordinar! Dacă mă întrebați pe mine, pe lângă caracterul atemporal, viziunea propusă de acest brand este vizionară. Hai să descoperim împreună ce spune Cătălina Tomescu despre povestea AWE.
Care este povestea? Cum ai început?
Varianta scurtă: AWE.Fashion.Stories a început efectiv să existe în plină pandemie, în vara lui 2020 cand, într-un act de sustenabilitate reală (încă înainte să știu eu că era sustenabil ce fac ?) am recuperat din diverse locuri textile frumoase, colorate si în cantitati mici care altminteri s-ar fi aruncat si am țesut metri întregi de patchwork. Mi-am închipuit o poveste și am creionat ceva schițe. Am conceput astfel o mini-colecție pe care am fotografiat-o si prezentat-o în social media. Asa a aparut colectia Sheherezada, o colectie cu rochii/outfit-uri de poveste și povești despre rochii. Căci fără poveste nu cred că lumea asta ar mai putea funcționa. Povestea este liantul acestei lumi, singurul element care poate face ca oameni foarte diferiți să împărtășească credințe, valori comune și speranțe. Să se apere și să se ajute, să se iubească și să stea alături: doar pentru ca ei toți cred în existența unei narațiuni comune.
Povestea este însă mai lungă si, daca este să începem cu începutul, ajungem prin copilărie când ori desenam rochii colorate în neștire, ori tocam cârpe să fac rochii „la păpuși” la umbra batrânului cireș din curtea bunicii.
Ai făcut tot timpul asta? De ce ai ales design?
Din păcate, nu. Cu toate că microbul modei, al culorilor m-a urmărit dintotdeauna și a trait cumva în capul meu precum o Iona în burta balenei pâna a găsit momentul bun sa se elibereze, eu nu am urmat acest drum de la început. Am desenat de cand mă știu, însă total naiv, căci talent real la desen nu am. Am desenat destul de fauvist, forțând expresia, însă toată această aplecare a mea înspre modă a fost ignorată și catalogat ca gest neserios la vremea aceea și asa, am sfârsit cu studii de filologie și masterat în tranzacții comerciale, cu un debut de profesorat abandonat subit și cu o meserie (de peste 20 ani) de traducator în case de avocatură sau freelancer. Însă mintea și sufletul meu au mers în permanență în paralel cu arta și cu moda pe care le urmaream îndeaproape și cu care cochetam sub diverse forme. Au urmat câteva cursuri de design vestimentar târziu care m-au ajutat abia să pipăi fondul cauzei, cum se zice. Dar, în concluzie, pot spune cu certitudine ca NU sunt tocmai un designer – nu un curs, două de design de orice fel te transforma în designer, ci un studiu extensiv, o experiență substanțială și un talent înnăscut – ci sunt un traducator care face haine și spune povesti. Însă nu eu am ales designul, ci el m-a ales pe mine: instinctual asta am simțit să fac. În mod eronat nu am facut, dar bine am făcut că m-am trezit într-un final să termin ce începusem demult.
Trei cuvinte care definesc brandul tau?
Sunt filolog structural, deci nu mă caracterizează concizia. Asa că, pe de o parte, poveste – intertextualitate – unicitate și, pe de altă parte, amor veteris mundi.
Ce înseamnă sustenabilitatea pentru tine?
Din păcate, astazi acest termen este supralicitat, fiind redus la o simpla expresie consacrată si instagramabilă. Pe lângă sustenabilitatea evidentă, mai exact spus, acel exercițiu de reciclare pe care AWE îl face pentru că patchwork-ul asta presupune – o recuperarea a unei povești mai vechi și o reintegrare a ei in viitor fară a cheltui resursele viitorului -, AWE caută sustenabilitatea prin crearea de haine care nu se demodeaza pentru simplul fapt ca nu sunt legate de timp, ci de purtator si de imaginatia sa. Sunt unicate, în majoritatea lor, fie cromatic, fie dorită croiului sau alăturării de țesături și adesea irepetabile, materiale deosebite unde primează calitatea țesăturii și a execuției și nu prețul. Deci, vor fi piese care vor dainui.
Da, mai scumpe decat piața fast-fashion, dar versatile. Sunt piese unicat de care ai nevoie mai rar, deosebite de medie. Prin urmare, nu încurajam consumul compulsiv, ci pe cel creativ. O altă latură a sustenabilitatii, așa cum o vedem noi, este execuția impecabilă pe care ne straduim să o realizăm de fiecare dată. Asta pentru că ne respectam atât clienții cât și pe noi înșine, pentru că suntem împreună în această poveste, de aceeași parte a baricadei.
Și pentru că ne respectam colegii cu care lucrăm, înțelegem că toți trebuie să muncim în condiții decente și într-un spațiu de muncă prietenos, și acestea costă. Nu înțelegem să folosim forța de muncă slab plătită și nici să comercializăm produse care se realizează destul de costisitor la preț de dumping pentru a concura branduri mai mari. Pentru că noi spunem o altă poveste care nu este o poveste de masa, ci una mai aparte cu audiența ei. Asa că, pentru AWE, sustenabilitate înseamnă respect.
Care e piesa ta preferată și de ce?
Aceasta este o întrebare foarte dificilă. Este greu să spui pe cine iubești mai mult. Pe prima și pe ultima, adică pe toate. Dar o sa vă las și o fotografie cu o piesă care îmi este foarte dragă și care face parte dintr-un proiect realizat în urma cursului de design vestimentar susținut de Maria Amelian. Este o bluză albastră din catifea. Proiectul s-a numit Memory. The Only Story, iar piesa este un outfit unicat pe care nu am dorit sa îl vând. Îl iubesc si îl țin în atelier să-l arăt, să bucur și alți ochi.
Ce este special la creațiile tale? Ce te diferențiază pe piață?
Nu știu daca sunt speciale creațiile mele, dar sunt clar diferite și aici mă refer atât la piesele vestimentare, cât și la bijuteriile de tip fashion jewellery pe care le fac. Și cel mai mult îmi place când pun pe ganduri omul care le privește . Când văd majoritatea pieselor AWE, multe dintre cliente intră în povestea mea și vrând-nevrând sunt nevoite să facă un exercițiu de imaginație pentru a se vedea în rolul/rolurile atribuit(e) de piesele respective. Le vad uimirea din privire și apoi zâmbetul de încântare, care se traduce prin ,,am înțeles cum vine rochia asta și ce vrei cu ea. Știu ce vrei să spui!’’ E cumva ca și cum ai vorbi limbi straine și te bucuri că interlocutorul se prinde cam ce vrei sa spui de la primul cuvânt adresat. Ei bine, această interacțiune, când are loc, este ceea ce face diferența.
Hainele și bijuteriile mele sunt, multe dintre ele, unicat, au o personalitate puternică, ies din rând, atrag atenția și sunt diferite pentru că noi toți suntem diferiți! Daca tot nu există doi oameni identici, de ce ne-am imbraca toti la fel?
Cum vezi moda din Romania?
Este o întrebare atât de largă și am sta la povești și impresii ore întregi. Deci, voi încerca să fiu scurtă: dacă și designerii și clientii lor fac un efort comun, unii în a veni cu abordări sau interpretări inedite și concepte valoroase și nu de a face rochițe si bluzițe din ce materiale ieftine mai găsim și noi prin depozite, iar ceilalți, clienții, în a înțelege că designerii locali nu își permit să vândă outfit-uri faine și cusute impecabil la prețuri de branduri fast fashion pentru că este absolut imposibil, și că este sustenabil si inteligent să alegi o piesă specială de la un designer local decât 5 haine de la brandurile de mass-market pe care le vezi peste tot pe stradă sau pe care ai senzația că le vei returna curând, atunci o vad bine. Altminteri, nu o văd bine deloc.
Altfel, moda din Romania are nume valoroase – și nu puține! Mulți oameni talentati care fac lucruri spectaculoase, dar este un spațiu încă în reconfigurare, destul de tânăr. Vom vedea cum va evolua.
Ce înseamnă pt tine luxul?
Pentru ca meseria mea de baza are legatură în primul rând cu cuvintele, cuvântul ,,lux’’ mă trimite în multe direcții. Da, luxul este all things to all people. Pentru unii poate reprezenta articole cu litere arhicunoscute și sume fabuloase, pentru alții poate fi o excentricitate și o raritate, pentru o altă categorie poate fi vorba de emoții sau de o viziune estetică unică. În modă acum, cred că luxul poate fi obținut cu o abordare nouă a ceea ce este frumos, a ceea ce reprezintă puterea și statutul, iar această abordare trebuie să conțina o citire corectă a trecutului, o viziune adecvată a ceea ce urmează să se întample și, în final, livrarea unui produs care să fie ceea ce trebuie pentru prezent.
Însă, dacă m-ai fi întrebat în pandemie ce este luxul, ți-aș fi spus că adevaratul lux este să poți să îți ții prietenii în brațe când vrei tu.
Dacă ai fi un articol vestimentar sau un accesoriu ce ai fi? (descrie și motivează alegerea)
Faină întrebare! Nu m-am gândit la asta niciodată. Un jabou! Dacă ar fi să cred în reîncarnare și aș putea alege lumea modei în care să revin, aș alege să mă întorc să bântui lumea sub forma celui mai spectaculos jabou, baroc și rock, în egală măsură! Un jabou extrem de puternic cromatic si musai cu accente aurii. De ce un jabou? Pentru ca este un outfit-bijuterie, o fantezie, o poezie, un detaliu care poate foarte bine să nu existe și lumea poate continua să meargă înainte, dar cand apare, it steals the show. Este exponentul unei perioade din istoria costumului care îmi place.
De unde vine inspirația?
Din trecut clar, din istoria modei, din istoria artei, din teatru și din prezent, din viața exterioară și interioară, dintr-o părere, o închipuire, o vorbă sau un gând, o umbră sau un sentiment, dar și din toate acestea deodată.
Ai vreun creator pe care îl admiri sau care te inspiră?
Admir o groaza de oameni care au creat și încă mai creează și care m-au inspirat și cu și fără voia mea. Nu putem trăi detașați de ceea a fost îainte, din punct de vedere al oricărui tip de creație. Nici nu ar fi în regulă, și nici nu ne putem izola de prezent. Într-o era atât de interconectată, ne inspirăm și ne influențăm unii pe altii, în bine sau în rău. Fie că o recunoaștem, fie că nu vrem sa admitem asta.
Care este designerul tău preferat?
Iar o întrebare grea pentru ca este dificil de redus o preferință la un singur om. Pot raspunde mai complicat și mai complex așa cum sunt și hainele și bijuteriile mele: îmi place minimalismul greu și stilizat propus de Cristobal Balenciaga, încărcătura și bogăția de semnificații de la Dior, dar și simplitatea lui Chanel, orientalismul lui Poiret, suprarealismul lui Schiaparelli, modernismul și masculinitatea-feminină pe care o aduce în lumină YSL, extravaganta specifică McQueen, moda angajanta politic și social cu care ne-a obișnuit V. Westwood, romantismul lui Elbaz și geometria poetică și anti-fashion-ul vizionar ale lui Rei Kawakubo. Și o putem ține așa o vreme…
Pentru cine sunt creațiile tale?
Pentru oamenii – a se retine, nu doar femei, am vândut și bărbaților, deși 80% dintre creațiile mele au fost gândite pentru femei – cu o personalitate puternică, care sunt conștienți de individualitatea lor, care nu doresc și nu se identifică cu ultra-minimalismul fără forma și fără culoare și consumerismul excesiv care poate fi molipsitor, cel puțin la nivel conceptual, pentru oamenii care înțeleg că diversitatea și diferența sunt bune când sunt asumate și au nevoie și de o expresie vestimentară adecvată ca o extensie a interiorului.
Ce planuri de viitor ai? Ce ți-ai propus pentru 2023?
Sunt adepta pașilor mărunți. Prefer planurile realizabile pe termene scurte și medii. Pentru viitorul foarte apropiat, îmi propun să fac o ședință foto specială cu oameni profesioniști și speciali, într-un cadru inedit. Și asta este și ceea ce îmi propusesm pentru 2022: o noua colecție de toamna-iarnă într-o exprimare inedită.
Cum vezi brandul peste 10 ani?
Sincer, nu am atâta clarviziune. Am doar speranța că va mai exista acest brand și va fi preferat de aceeași oameni aparte, comunitatea AWEsome, cum le spun eu.
Unde pot fi găsite creațiile tale?
AWE. Fashion. Stories. Poate fi găsit fizic la noi în atelierul din zona Piața Rosetti, pe Vasile Lascar 8 și în concept store-ul The Room Showroom sau online pe site-ul AWE – www.awefashion.ro și în secțiunea HappyFridayFriends pe site-ul www.happyfriday.ro
Ce nu ai fost niciodată întrebată și ai vrea să afle publicul despre brandul tău?
Pentru că old habits die hard, mă raportez tot la cuvinte. Poate că mi-aș dori ca publicul să stie ce e cu numele acesta mai puțin obișnuit căruia i se atribuie diverse citiri: ,,AWE’’. și îți multumesc pentru această întrebare. ,,Awe’’ este un cuvânt ambivalent care în limba engleză poate însemna și admirație și respect, dar și groază și respingere, fiind o trăsătură de expresie barocă care poate conține elemente de mișcare, contraste țări, cromatică puternică, mareție și surpriză, toate propunându-și să creeze un sentiment copleșitor. Și asta face și brandul meu: este love or hate, îți place teribil de mult din prima secundă sau nici nu te apropii de el pentru ca ori nu îl decodezi corect, ori înțelegi pe loc că nu te potrivești în acel film și îl ocolești.
Care a fost cea mai mare provocare de pana acum?
Matematica, în speță, geometria (pe care o presupune orice piesă vestimentară) și interacțiunea cu țesăturile din punct de vedere tehnic, conștientizarea faptului că țesaturile – ca și culorile, de altfel (doar că acolo e mai simplu pentru mine, pentru că sunt prietenă mai bună cu culorile) au o viață și o voință a lor, proprie, diferită de ce intenție ai tu, omul, care vrei să le manevrezi și îți ia ceva timp pană armonizezi toate voințele. Eu mai am încă multe de învățat la acest capitol.
De ce colaborare crezi că ai avea nevoie să duci afacerea la un alt nivel?
Poate că mi-ar plăcea să am o expunere a brandului într-un cadru care să se potrivească mai bine cu spiritul AWE (nu am identificat încă destul de clar care ar fi acesta) care să permită clienților AWE să se întâlnească cu brandul mai ușor și să se recunoască mai repede.
Dragille mele, post panedmie s-a pornit o perioadă cu multe evenimente, petreceri, seri dansante iar AWE îți poate oferi exact acel ”je ne sais quoi” care să te scoată din rutina rochiei negre sau a ținutelor jeans cu top. Negrul este mult supra-apreciat dar aceasta este o altă discuție. To be continued!