Un designer român de care veți mai auzi cu siguranță. Am mai scris despre piesele de design aici, când efectiv ne-a făcut să ne îndrăgostim de acel trench unic fabulos. Atunci era studentă iar acum ca absolventă, deja ocupă paginile revistelor de fashion și lifestyle și continuă să de dezvolte și să evolueze. Acum aproape 10 ani am cunoscut-o pe Andreea Ivan, fondatoarea Scapadona. M-a hipnotizat efectiv cu chipul ei cald și cu privirea plină de curiozitate. Iar acum mă hipnotizează colecție după colecție cu ceea ce creează. Scapadona vine cu o perspectivă și o identitate stilistică inedită. Aduce în moda românesască o viziune clasică reintepretată fresh, purtabilă și versatilă.
Care este povestea? Cum ai început?
Am început brandul SCAPADONA odată cu proiectul ce a marcat licența mea la UNArte. Am derivat din el o colecție și apoi am continuat cu câteva proiecte artistice construite pe concepte bine definite. Mai departe m-am lansat într-un proces de tranziție către o latură ușor mai comercială, Ready-to-wear.
Ce reprezintă numele Brandului tău?
Numele brandului nu are nicio semnificație, este o grupare de litere care au o însemnătate vizuală ce se leaga de conceptul central al brandului (unduirea S-ului, semne grafice rotunde, pline), cu o sonorizare interesantă.
Ai făcut tot timpul asta? De ce ai ales design?
Pot sa zic ca am facut asta, cu siguranță, tot timpul. Cu toate astea, începuturile mele profesionale au fost departe de domeniul artistic și am avut un parcurs în cadrul altor domenii, care nu au facut altceva decât să-mi întărească ideea că voi face design vestimentar. Design-ul este tot ce am vrut sa fac. Nu îmi amintesc când și cum l-am ales, nici nu cred că l-am ales.
Trei cuvinte care definesc brandul tau?
Respect, subtilitate, ușurință.
Ce înseamnă sustenabilitatea pentru tine?
Ideea de sustenabilitate are, pentru mine, foarte multe planuri și încerc să o înțeleg cât pot de bine, ceea ce cred ca ar trebui să facem fiecare dintre noi, pe cât putem de des. În primul rând, în ce privește producția, caut de fiecare dată să aliniez procesul de realizare a produselor la principii cât mai sustenabile, caut să am cât mai puține pierderi textile și mă gândesc mereu ce pot face, în raport de resurse, să diminuez surplusul de haine (produc cât mai calitativ, cât pot de mult în sistem de comandă și nu în serii mari, gândesc modele timeless, pregătesc programe de reciclare și valorificare a hainelor mai vechi. Toate aceste procese mă ajuta și în sustenabilitatea business-ului în sine.
Care e piesa ta preferată și de ce? (dacă ai și o poză cu ea e ideal)
Rochia-tub. Ușor de purtat, în ocazii foarte diverse și conferă putere prin simplitate.
Ce este special la creațiile tale? Ce te diferențiază pe piață?
În primul rând, estetic, este foarte important pentru mine să gândesc design-ul în termen temporal. Veți găsi, printre creațiile mele, piese cu croi clasic, dar cu twist-uri subtile de design. Asta cred că este ceea ce, alături de conceptele sensibile, construiesc sentimentul de a purta aceste haine.
Cum vezi moda din Romania?
Moda in Romania este in plină ascensiune, dar încă la început.
Ce înseamnă pt tine luxul?
Luxul înseamnă, în primul rând, confort fără compromis, la care se adaugă un anume sentiment pe care il are consumatorul atunci cand folosește/poartă piesa respectivă. Luxul, pentru mine, este emoțional.
Dacă ai fi un articol vestimentar sau un accesoriu ce ai fi? (descrie și motivează alegerea)
Cred că aș fi un șal – E simplu sau nu, în funcție de cum știi să îl porți.
De unde vine inspirația?
De absolut oriunde. Lucrurile care au pus cel mai des amprenta pe mine, ca designer, sunt muzica, natura, cinematografia sau design-ul interior/de produs. Dar poate fi orice.
Ai vreun creator pe care îl admiri sau care te inspiră?
Sunt mulți creatori care ma inspiră, din multe zone artistice – muzică, arte plastice, fotografie, cinema, design. Pe zona de fashion, câteva nume ar fi: Dries Van Noten, Jil Sander, Phoebe Philo, Jean Paul Gaultier.
Care este designerul tău preferat?
Nu cred ca am unul singur.
Cu cine ai vrea să iei cina și de ce?
Cu persoane calde, cu care pot să râd sincer.
Pentru cine sunt creațiile tale?
La Scapadona creez pentru femei care traiesc un stil de viață contemporan, cu toate provocările de azi, dar care rămân totuși nostalgice, curioase și atente. Sensibitatea lor este foarte importantă și cred că are, în cazul creațiilor mele, un rol receptor. Brandul este construit pe baza unui concept sensibil, astfel că produsul și consumatorul nu pot fi decât unul pentru celalalt. Sper ca, prin ceea ce creez, să le pot oferi oamenilor confort, încredere și un oarecare sentiment de libertate.
Ce planuri de viitor ai? Ce ți-ai propus pentru 2023-2024?
Momentan lucrez la două colecții – una artistică, de catwalk, iar cealaltă Ready-to-wear, primavară-vară. Pe cea din urmă o veți regăsi curând pe site-ul nostru oficial, în online store. Totodată, pregătesc un show și o expoziție și sper la cât mai multe expuneri și colaborări artistice de genul acesta.
Cum vezi brandul peste 10 ani?
Ce sper este sa cresc brandul organic și sigur, așa cum am făcut-o și până acum. În 10 ani probabil că voi fi ajuns cu brandul pe plan internațional și sper la colaborări comerciale sustenabile și stabile, capacitate de producție și voie bună, atât în culisele brandului, cât și pe fețele clienților.
Unde pot fi găsite creațiile tale?
Pe site-ul oficial (online store): www.scapadona.com;
Instagram: @scapadona_ ;
Facebook: Scapadona
Ce nu ai fost niciodată întrebată și ai vrea să afle publicul despre brandul tău?
Sunt multe lucruri necunoscute încă și îmi e încă foarte greu să mă laud, dar sunt sigură că toate lucrurile pe care publicul are nevoie să le afle, le va afla la momentul potrivit. Pentru acum, mi-aș dori ca oamenii să se încline cât mai mult către design calitativ și să aplece atenția și către procesul de manufacturare local. Aș vrea ca oamenii să înțeleagă cât de complex este drumul acesta și cât de multe lucruri se întamplă în cadrul unui brand de slow-fashion până să ajungă produsul în mâinile clientului. De la schiță, proces tehnic, materiale textile, depozite, la poze, expunere, marketing, desfacere, sunt doar câțiva dintre factorii constitutivi ai activității și sper ca publicul larg să poată face diferența dintre acest efort susținut al designerului, în comparație cu produsul de fast fashion din mall.
Care a fost cea mai mare provocare de pâna acum?
Cred că provocări sunt mereu, mai ales pe zona de business, dar am învățat și învăț încă să văd partea bună. Sunt un designer român și caut să găsesc în aceste provocări acel ceva care mă motivează. În fiecare provocare există ceva fun, atâta timp cât facem ceea ce ne place. Cel mai important lucru pe care as putea zice ca l-am învățat în ultima perioadă este să am răbdare și sunt foarte recunoscatoare pentru asta.
De ce colaborare crezi că ai avea nevoie să duci afacerea la un alt nivel?
Pe plan artistic mi-ar plăcea să colaborez cu creatori pe care îi apreciez și cu viziuni similare cu ale mele, iar pe plan comercial mi-aș dori colaboratori cât mai stabili și corecți, prin care să susțin o activitate viabilă.
Vrei niște accesorii pentru ținutele Scapadona? Citește despre alți designeri selectați de Rebrand Yourself: AWE și Curandera