Portul popular romanesc incepe sa fie tratat la adevarata lui valoare. Incepand cu anul acesta, cea de-a doua duminica din luna mai va fi Sarbatoare Nationala: Ziua Nationala a Portului Traditional din Romania.
Ma bucura enorm aceasta veste. Ne aminteste de faptul ca este necesar sa ne aducem aminte cine suntem noi romanii ca popor, sa ne recunoastem si sa ne cunoastem identitatea ca popor cu bune si cu rele. Ne ancoreaza in realitate si in traditie. Ne ofera radacini, o baza solida pentru a ne putea dezvolta si a putea creste. Portul popular va avea de acum, in fiecare luna mai cate doua ore alocate in curricula scolara pentru clasele IV-XII. De asemenea, ca orice sarbatoare vine cu evenimente mondene, activitati sociale si de networking. Eu una nu stiu momentan pe unde si cum se intampla insa astept sa ma anuntati pentru ca tare mult mi-as dori sa aflu mai multe despre portul popular. Ca sa fiu sincera imi doresc si o ie noua. De ajuns la Sibiu la prietenii mei de la IA Sibiu nu am ajuns asa ca aceasta sarbatoare ar fi un prilej bun sa imi gasesc ia mea alb cu albastru.
Traditia spune ca in trecut, miresele purtau in ziua nuntii o ie brodata iar mirele o naframa pe care o purtau pe post de brau. Ambele erau brodate de mireasa insasi care avea sarcina ca pe perioada logodnei sa le confectioneze. Ia purtata de mireasa era marturia maiestriei sale si simbol al feminitatii. Naframa purtata de mire era simbolul legaturii lor in fata lui Dumnezeu promisiunea pentru o casnicie durabila si frumoasa, asemeni borangicului din care era croita. Oare o fi stiut Jaques Salome despre tradiile romanesti cand a conceput o teorie a relatiilor ca pe o esarfa cu nod la mijloc?
Costumul popular romanesc are diferente in functie de gen este marcată mai ales de piesa de bază a costumului- cămaşa. Este încreţită la gât pentru femei- ia şi dreaptă pentru bărbaţi. Dar, în funcţie de anotimp, atât femeile, cât şi bărbaţii, poartă peste cămaşi pieptare, cojoace şi haine mari de blană.
Bluza de la costumul traditional romanesc a fost mereu muza pentru artisti consacrati iar in Romania era cumva subapreciata si pusa intr-un con de umbra. De cativa ani, am observant si in Romania un interes crescut pentru portul popular romanesc si pentru influentele traditionale in zona vestimentara si chiar in zona de accesorii. Am mai scris despre ie si mai demult si poti gasi aici articolul. Unul dintre artistii care a apreciat ia romaneasca este pictorul francez Henri Matisse. In anul 1940, dupa 9 luni de munca termina de pictat tabloul in ulei „La Blouse Roumaine.” Il puteti admira in imaginea de mai jos iar daca va doriti sa admirati lucrarea autentica aceasta este expusa la Paris intr-una dintre galeriile Muzeului National de Arta Contemporana.
Celebritatea portului popular romanesc prinde aripi si in anul 1981 casa Yves Saint Laurent dedica iei intreaga colectie de toamna-iarna haute couture si o intituleaza „La Blouse Roumaine”. Colectia a fost extrem de apreciata si ridicata la rang de arta si expusa ulterior in muzee de arta din intreaga Europa.
Gratie succesului din 1981, Yves Saint Laurent aduce in 1997 din nou in lumina portul popular, de data aceasta in colectia de primavara-vara.
Yves Saint Laurent nu este singurul creator de moda care si-a inspirit colectiile din portul popular romanesc si care fie a preluat, fie a reinterpretat ia.
Jean Paul Gaultier in 2006
Oscar de la Renta
Tom Ford in 2012 si Carolina Herrera in 2013 au reinterpretat ia specifica zonei Sibiului cu broderie neagra. Ia cu semnatura lui Tom Ford a fost purtata de Adele la sedinta foto pentru coperta Vogue iar rezultatul este grozav.
Carolina Herrera
Ieri am participat la Avanpremiere fest iar mai jos este afisul evenimentului, semn ca si in Romania portul popular incepe sa fie apreciat si exploatat.
Tips and tricks: Adauga ia romaneasca pe lista ta de must have pentru garderoba. Eu as adauga ia alaturi de camasa alba si tricoul cu dungi.
Photo Credit: Pinterest