Interviurile din seria What I Love sunt o doză de inspirație și aer proaspăt, pentru că ador să îi ascult pe oameni vorbind din inimă despre ceea ce îi pasionează. Astăzi o cunoaștem pe Raluca Buzura. Ea realizează bijuterii inedite din ceramică pe care ea le numește simplu wearable art installation. Absolventă a Universitatatii de Arte si Design din Cluj-Napoca și designer din 2009, ea are cu siguranță un loc special în recomandările Rebrand Yourself. Haideți să îi descoperim împreună mai jos povestea.
Rebrand Yourself: Bună, Raluca și mulțumesc că ai acceptat să răzpunzi întrebărilor pentru comunitatea R@y. Care este povestea afacerii? Cum ai început?
Raluca Buzura: Drumul către creația de bijuterii nu a fost unul premeditat și nici nu am fost conștientă de momentul în care a devenit principala mea activitate; totul a decurs din aproape în aproape, cu pași mici, fără a gândi vreun moment că dezvolt o afacere, aspect pe care nici acum nu îl percep în acest fel.
De fiecare dată când mă uit cu 11 ani în urmă, mă gândesc cât de greu a fost la început și încă mai este, dar cu siguranță presiunea de a te face recunoscut într-un domeniu nou nu mai este atât de acută acum precum era atunci; și spun domeniu nou, pentru că eram masteranda la secția ceramică-sticlă-metal când am avut primele apropieri de ceea ce înseamnă bijuteria de autor, și deci, nici o pregatire academică in acest sens.
Primele mele creații din porțelan au fost piese de design utilitar și instalații. Dar pentru că dintotdeauna am avut o pasiune pentru designul vestimentar, și pentru că în același timp preferam prelucrarea porțelanului în complexitatea vizuală a unei instalații, în timp, aceste trei pasiuni s-au contopit în ceea ce îmi place să denumesc: wearable art installation. A fost un drum lung de căutări și experimente până când am reușit să îmi definesc un stil propriu, pentru că asta presupune auto-analiză și auto-cunoaștere, aspect care se dobândește doar în timp și cu răbdare, până în acel punct în care creația se identifică cu ceea ce simți, gândești, trăiești…cu tine!
Rebrand Yourself: Acum că am aflat cum ți-ai găsit life path-ul – care e modelul/produsul tău preferat din portofoliu?
Raluca Buzura: În fiecare colectie am câte o piesă pe care o prefer în detrimentul celorlalte, și pe masură ce creez, cele noi le devansează pe cele mai vechi, dar cred că mereu vor rămâne de referință pentru mine piese precum „The Dragon” sau „I made myself wings so I could fly”. Deocamdată piesa care îmi este cea mai dragă, și singura piesă pe care am refuzat să o vand, este colierul „Gold rush” ce reprezenta un vartej de soareci hipnotizați de goana după avere, de altfel o metaforă a societății capitaliste în care trăim.
Rebrand Yourself: 3 cuvinte care definesc brandul tau?
Raluca Buzura: Trăim vremuri în care inovațiile tehnologice tind să preia rolul factorului uman tot mai mult, iar în tot acest vârtej tehnologic se urmărește mai degrabă o productivitate crescută, respectiv profitul. Ca rezultat, piața este inundată de un infinit de bjuterii produse în serie, cu valoare doar în materialul promovat, iar adevarata valoare este prea putin cunoscuta de catre publicul larg, iar aceasta constă pentru mine în
identitate, emoție, unicitate.
Rebrand Yourself: Ce este special la creațiile tale? Ce te diferențiază pe piață?
Raluca Buzura: Dacă ar fi să sintetizez câteva particularități, acestea ar porni pe plan conceptual de la nevoia interioară de a transmite un mesaj lumii prin fiecare piesă creată, apoi în plan estetic de la amprenta personală generată de afinitățile pentru anumite forme, la materialitatea porțelanului mai rar exploatat în bijuterie și până la experimentele compoziționale, toate aceastea consider că reprezinta cea mai expresivă latură a bijuteriilor mele.
Deoarece creația vine dintr-o pornire interioară, niciodată pe deplin conștientă de origini sau apartenențe, este mult mai la îndemână a face o analiză din exterior. Și pentru că cea mai frumoasă analiză la adresa creațiilor mele nu îmi aparține, îmi permit să o citez pe curatoarea Ilaria Ruggiero: “A pure white avant-garde ceramic jewelry (…) A mix of very different stylistic contributions merged together allows her to create something very unique and monumental. The rhythmic repetition of similar geometric modules reminds a certain abstractionism coming from Twentieth Century vanguards, especially when directed in movements and dynamics, accompanied by a visionary collection of shapes, colours and compositions that brings her creations in a more futuristic dimension. At a more attentive look, a decorative narrative complements her language, recalling art deco and liberty expedients. Among nature and artifice, her works is placed in between of the ancient and the future. The use of white and gold gives her pieces the candor and pureness of supernatural creatures while for structures, dimensions and wearability she aims at achieving a sculptural statement.”
Rebrand Yourself: Cum vezi moda din România?
Raluca Buzura: În ceea ce privește creatorii vestimentari, există un val de designeri tineri care au împrospătat scena și care au un potențial mare de a aduce fashionul românesc alături de nume mari internaționale. Cât despre iubitorii de design din Romania, mă bucur să constat un public în creștere…pentru că o creație nu poate exista fără creatorul ei, iar creatorul nu poate exista fără susținere.
Rebrand Yourself: Ce înseamnă pentru tine luxul?
Raluca Buzura: În acceptiunea generală luxul este asociat cu un element prețios din viața noastră, și din păcate majoritatea s-ar gândi la un stil de viață costisitor, bogăție, exces de fastuos și exuberanță. Pentru cei care au realizat că toate acestea nu aduc decât o falsă imagine a fericirii, întelesul luxului are alte semnificații: timp liber pentru a îl petrece impreuna cu cei dragi, de a te bucura de frumusețea naturii, de a călători, o condiție sănătoasă a corpului și a minții, libertatea de a lucra ceea ce iubești, de a crea si de a cunoaște.
Rebrand Yourself: Toți artiștii au nevoie de o așa-zisă muză. De unde îți vine inspirația?
Raluca Buzura: Surse de inspirație se pot găsi peste tot în lumea ce ne înconjoară, pot să fie în muzică, arhitectură, natură, artă vizuală, sentimente, trăiri pozitive sau negative, trebuie doar să sapi suficient de adânc în tine pentru a găsi ceea ce te interesează sau te afectează și vrei să transmiți mai departe.
De-a lungul timpului, am tratat diferite subiecte, fiecare având misiunea de a sublinia câteva dintre principiile esențiale ale vieții umane. TIMPUL: prin seria de piese numită “14.612 minute”, și care reprezintă timpul petrecut în atelier lucrând la colecție, pentru că, până la urmă, redus la un gând abstract, ceea ce ofer publicului este timpul meu care a primit o formă materială … și care este cel mai prețios lucru deasupra tuturor, dacă nu timpul pe care îl avem? IUBIRE: în colecția numită “Tell me where it hurts/hearts the most”– înfățișând părți ale corpului nostru care sunt pline de emoții – de la bucurie până la durere – toate acestea făcând parte din cea mai intensă interacțiune umană pe care o numim relația de dragoste. SOCIETATE: în piesa Gold Rush – o metaforă a societății care rulează permanent pentru a obține averi materiale în viața lor limitată, precum o turmă de șoareci hipnotizați de liderul său „de aur”. NATURA: în colecția numită “Where the almond trees and wind mills are”– o epopee pentru redefinirea sinelui prin natură. ACTIVISMUL pentru viața marină, în colecția numită “Extinct species” – o meditație asupra frumuseții vieții marine care ar putea dispărea, încercând să conștientizeze și să găsească noi modalități de implicare a oamenilor în gândirea și luarea de măsuri cu privire la problemele critice ale schimbărilor climatice și dispariției datorate intervenției umane sau FEMINITATEA din ultima colecție numită SHE – o călătorie în partea frumoasă și senzuală a corpului feminin.
Rebrand Yourself: Ai vreun creator pe care îl admiri sau care te inspiră?
Raluca Buzura: Nu doar unul, ci mulți, și din diferite domenii…în moda: Alexander McQueen, Iris Van Herpen; fotografie: Kirsten Mitchell; ceramică: Noriko Kuresumi, Nuala O´Donovan; sculptură: Noriko Ambe, Rogan Brown, Odani Motohiko, etc., si lista ar putea continua mult și bine; creativitatea umană este fără limite și mă fascinează să descopăr artiști care reușesc să facă un pas înainte în gândire creând prin lucrările lor o atmosferă magnetizantă și emoționantă.
Rebrand Yourself: Pentru cine sunt creațiile tale?
Raluca Buzura: Nu cred ca aș putea să fac un profil integral al clienților mei, însă aș putea defini o reacție comună a celor care îmi poartă creațiile: un zâmbet larg, plin de încredere și admirație.
Rebrand Yourself: Vorbind despre viitor în contextul actual, ce ți-ai propus pentru 2020 și cum îți vezi creațiile evoluând?
Raluca Buzura: La nivel de creație consider că de abia încep vârsta maturității artistice, este momentul în care conștientizez și decantez tot mai mult lucrurile esențiale pe care vreau să le transmit prin ceea ce fac. Cât despre viitor, nu știm niciodată ce ne rezervă. Întotdeauna am luat lucrurile din aproape în aproape, cu pași mici și fără a avea multe așteptări. Cert este că voi continua să mă concentrez pe creație și să ofer ce e mai bun din mine, pentru că atunci când dăruim, contribuim la felul în care vrem ca lumea să fie, și ulterior toate căile prin care îmbogățești lumea vor veni înapoi înspre tine.
Cât despre anul 2020, este foarte foarte greu să planific ceva având în vedere situația global actuală, cred că anul 2020 va fi un an de sacrificiu din punct de vedere profesional și de introspecție din punct de vedere personal, ceea ce la nivel creativ poate genera noi mecanisme de exprimare.
Rebrand Yourself: Unde pot fi găsite creațiile tale?
Raluca Buzura: În primul rând, creațiile mele pot fi comandate direct de la mine pe baza unui catalog pe care îl pot pune la dispoziția fiecărei persoane interesate. Pentru solicitarea catalogului – mesaj direct la ralucabuzura@yahoo.com
De asemenea, piesele pot fi achizitionate în cadrul evenimentelor temporare (târguri, expoziții) – momentan lista acestora este nesigură din cauza evoluției COVID-19.
Sau la colaboratorii:
POPEYE LOVES OLIVE ART SPACE – ATHENS, GREECE (5 LIBONA STREET, 10560)
HONOS ART GALLERY – ROME, ITALY (VIA DEI DELFINI 35, 00186)
BEGEMOT ART GALLERY – BARCELONA, SPAIN (CARRER DE TRAFALGAR 56, 08010)
SENSO GALLERY – BUCHAREST, ROMANIA (CALEA VICTORIEI 12C, 030026)
HIGH AND SEEK – SHIBUYA-KU, TOKYO, 150-0002, JAPAN
PISTACHIOS ART JEWELRY AND OBJECTS – 55E GRAND AVE., CHICAGO, UNITED STATES OF AMERICA
COBALT STUDIO – CARRER DELS CANVIS 2, TORTOSA 43500, SPAIN
Rebrand Yourself: Ce nu ai fost niciodată întrebată și ai vrea să afle publicul despre brandul tău?
Raluca Buzura: Zâmbind mulțumit în timp ce ai un vernisaj într-o galerie, foarte puțini sunt conștienți de nenumăratele ore de muncă din spate, testele și experimentele reusite sau nereusite, sau de câte ori ți-ai rănit mâinile lucrând la acele piese, cât de mult ai investit sau câti kilometri ai parcurs pentru de a ajunge în acel loc, doar pentru a te expune în deplină sinceritate, fiind vulnerabil în fața oricăror critici.
Și probabil mulți m-ar întreba: “Și atunci de ce continui să zâmbești dacă este atât de anevoios?” Aș răspunde:
“Pentru că nu este nimic mai satisfăcător decât să fii capabil să creezi o piesă de artă care să rămână în viață ani si ani de zile și nimic mai mulțumitor decât LIBERTATEA de a crea și de a trăi așa cum ai ales!”
Rebrand Yourself: Care a fost cea mai mare provocare de până acum?
Raluca Buzura: Chiar în acest moment colaborez cu brandul spaniol de porțelan Lladró în vederea lansării unei colecții de bijuterii. Este o mare provocare pentru mine să dezvolt un design artistic ce va fi distribuit la o scală mondială, și în același timp o bucurie să vad că industria tinde înspre zona artistică. Este un proiect pe care îl dezvoltăm de aproape 2 ani și care la sfârșitul lunii august va fi lansat pe piață.
Rebrand Yourself: De ce colaborare crezi că ai avea nevoie să duci afacerea la un alt nivel?
Raluca Buzura: Sunt câțiva ani buni de când am început să fiu suprasolicitată prin volumul mare de comenzi, iar atunci cei din jur imi spuneau: este cazul să angajezi pe cineva, să duci treaba la un alt nivel. Și mereu am fost în dubii dacă asta este realmente ceea ce vreau, am decis că nu. Pentru că ce înseamnă de fapt să duci afacerea la un alt nivel? Înseamnă să începi să delegi altora toate lucrurile pe care le făceai tu până atunci pentru a putea produce mai mult, iar asta nu înseamnă decât a schimba rolul de creator cu cel de administrator. Totodată, consider că o creație nu poate fi considerată pe deplin decât dacă provine din mâinile creatorului sau. Dacă este să îmi doresc a duce ceva la un nivel mai inalt, ar fi vorba doar despre calitatea, originalitatea și excelența creațiilor mele.
Pe Raluca o găsiți și pe Instagram.