Imaginea de sine reprezintă principala barieră pe care am întâlnit-o la oamenii cu care am lucrat în consultanța de imagine și în style coaching
Corpurile noastre au devenit odată cu apariția programelor de retușat niște ținte mobile pentru propriile nemulțumiri. Pe lângă asta se adaugă stresul și anxietatea de a corespunde unor standarde și asta ne face ținte și pentru judecățile celor apropiați și pentru judecățile necunoscuților. Încă din antichitate au existat standarde de frumusețe, tendințe care s-au modificat odată cu modificările culturale, sociale și politice. Ceea ce este acum diferit însă este că înainte standardele erau greu de atins, acum sunt imposibile. Nici o moștenire genetică, nici o dietă, nici un styling, nici o operație, nici o procedură nu poate concura cu Photoshop sau cu filtrele care într-o secundă te plasează în ”segmentul dezirabil vizual”. Nici măcar dacă apelezi la toate trucurile de mai sus și mai adaugi în plus nu poți concura cu o iluzie. Doar că această iluzie face apel la partea din tine care îți spune mereu că nu ești suficient de….slabă, înaltă, musculos, corpolent, senzual/ă, etc. Tocmai pentru a întreține comportamentul consumerist pe care l-a generat globalizarea modei.
Am spus-o mereu și o voi mai repeta. Urmărirea și urmarea tendințelor este un comportament consumator de resurse de toate felurile: timp, bani, energie, atenție, costuri legate de sătătate, etc. Până la apariția internetului și a globalizării, moda era doar pentru oamenii care dețineau o anumită poziție socială care să le permită să aibă acces la toate resurselor enumerate mai sus. Ulterior lucrurile au luat o turnură care părea fericită și care avea în spate o agendă ale cărei costuri deja începem să le resimțim însă nu putem să le evaluăm în întregime.
Globalizarea și brandurile de mass market care replică în timp real ținutele de designer de pe podium, au făcut moda accesibilă tuturor, au transformat strada într-o prezentare de modă, au modulat și modelat preferințele estetice într-o direcție mai creativă. În schimb, acum plătim prețuri inestimabile:
Industria de fashion este a doua cea mai poluantă după cea petrolieră!
Amprenta de carbon crește exponențial cu fiecare livrare și retur gratuit. Pe lângă impactul aspra mediului, nu este de neglijat și impactul asupra fiecăruia dintre noi. Consumerismul duce nu doar la frigilizarea echilibrului natural dar și la destabilizarea imaginii de sine a oamenilor. Pe lângă dezarmarea deja cunoscută față de faptul că trecerea timpului este inevitabilă acum, există poate cea mai mare presiune de până acum cu privire standardele de frumusețe intangibile și ireale. Atât pentru femei, cât și pentru bărbați. Și dintre toate presiunile cel mai des există presiunea de a avea o anumită greutate.
Imaginea de sine și greutatea în formarea stimei de sine
Studiile arată că ”greutatea reprezintă principala preocupare și sursă de suferință pentru persoanele care sunt nemulțumite de modul în care arată și au o imagine negativă despre propriul corp. Peste 50% dintre femeile adulte și aproximativ 25% dintre bărbați țin în permanență regim pentru a slăbi”. Datele citate de mine, își au izvorul înainte de anii 2000 înainte ca toate rețelele sociale să integreze filtre peste filtre care să ”îmbunătățească” imaginea personală. Când de fapt distorsionează realitatea, te aruncă în competiție cu ceva imbatabil ca programul de editare Photoshop, îți deteriorează stima de sine și mai ales îți adaugă kilograme în plus. Cu cât nu te lași văzut așa cum ești în toată autenticitatea, splendoarea și de ce nu inadecvarea, corpul tău primește subtil mesajul: e nevoie să crești, ca să fii văzut!
Curioasă în ce relație ești acum cu corpul tău? Verifică simplu și gratuit AICI.
Activarea potențialului se face dintr-un spațiu un care accepți pe deplin cine ești. Cu alte cuvinte, o imagine de sine pozitivă aduce conectarea cu succesul, indiferent ce înseamnă el pentru tine. Nu e suficient să ai 134545 de cursuri, formări și competențe. Când te privești în oglindă cu ochii fizici sau cu ochii minții este necesar să vezi o persoană competentă. Dacă imaginea de sine este una negativă, îți va afecta și stima de sine și la cea mai măruntă critică, vei vedea o persoană ”insuficient de…”.
Imaginea de sine și consultața de imagine Rebrand Yourself
Iar corelația poate merge mai departe. Atunci când le permiți oamenilor din jur să îți critice sau să îți inducă anumite standarde de frumusețe, le predai puterea ta care stă în acceptarea și iubirea de sine, indiferent dacă uneori kilogramele dau pe lângă cântar. Pentru mine drumul profesional în rol de consultant de imagine a curs asemeni unui râu ce cotește și își caută loc. A pornit de la un blog cu trucuri despre styling, beauty și lifestyle. Apoi a mers către style coaching. Iar acum către hățișurile mlăștinoase ale imaginii și ale stimei de sine. Cumva am ajuns în punctul în care am profesat până acum a fost doar o ”aranjare” a percepției. Și pentru că în continuare îmi doresc să ofer un proces 360 de grade, care să îți permită să fii un om nou, acum merg la etapa următoare. Noua etapă înseamnă consiliere psihologică prin intermediul formăriide terapie intergrativă.
Dacă îți place subiectul, poate ai vrea să citești și alte articole în care am adresat procupări similare:
Partea întunecată din perfecționism
Photo Credits: Imegini preluate de pe Pinterest, prelucrare proprie.